Ur Metica.se 2005-04-26 00:38

Takagi Kazue & Moose Hill Laptop, cello och klockspel

Att bygga pop runt en laptop, cello och klockspel är ingen dum tanke. Faktum är det är en förtjusande idé som jag hoppas att flera skulle prova. I tider av bakåtsträvande musiktidningar som mest av allt verkar älska vad som helst som är minst tio år gammalt behövs det ständiga motkrafter.

Pop ska vara frammåtrörelse och utveckling. Motsatsen kan rocken få pyssla med, jag tror ändå inte att vi egentligen behöver den.

Sångerskan Takagi Kazue och gitarristen Goro Ito (Moose Hill) är en del av Södra Teaterns och This Is Our Musics satsning på musik från Tokyo. Tillsammans med Seigen Tokuzawa och Yoko Ito bygger de små söta och vackra låtar runt elektronika, jazzig loungemusik, krautig rock och fina poppiga gitarrslingor.

Det är väldigt svårt att tro att Takagi har en bakgrund i olika punkband där hon helt klädd i vitt halvsitter bakom mikrofonen och knackar fram melodier på sitt glockenspiel. Hennes röst är oftast avslappnat sval, det är inget speciellt med den men ändå är den vackert. Då och då tar hon i mer vilket passar henne bättre, och jag önskar att hon gjorde det lite oftare. Ibland försvinner hennes ord och istället fylls melodierna med ljud som smälter ihop med de andra instrumenten.

Under några låtar går hon av scenen och låter resen av bandet spela längre instrumentala låtar som går in i varandra. Trummaskinen kliver in och ut, de loopade ljuden vandrar och Seigens cello bygger mörka tunga väggar bakom Goros gitarrmelodier. De instrumentala låtarna drar mot det monotont krautiga, och känns ofta mer intressanta än de ibland lite väl mysigt bossajazziga låtarna som spelas när Takagi sjunger.

I avslutande Velvet Underground-covern 'Candy Says' kämpar Takagi med att få alla betoningar att hamna rätt. Det blir skevt på det allra gulligaste sättet när hon pressar sig till att få till engelskan. Jag kan inte låta bli att le och undra om den inte alltid borde sjungas just så.

Visst är det vackert och visst är det bättre än det mesta tråkigt bakåtsträvande rocken, men ibland blir det lite väl loungeaktigt och det jazziga blir ganska ofta väl snällt. Jag hade önskat något mer. Men jag är ändå säker på att vi behöver mer cello och laptop i popmusiken så länge tidningen Q fortsätter att slentrianhylla britpopen och Mojo ännu en gång lyckas plundra Sex Pistols-graven.

Författare: Zac Fors

Ur DN 25april 2005

Musik Artist: Takagi Kazue & Moose Hill Plats: Södra teatern, Stockholm

I vit sidenklänning, artigt vinkande och mellansnackande på muppig engelska, liknar Takagi Kazue närmast en karikatyr på en japansk sångerska. Hon ser ut att hålla i ätpinnar men plötsligt slår hon dem mot en liten xylofon och en gullig melodi tindrar genom lokalen. Bakom henne sitter en trumslagare, en cellist och gitarristen Ito Goro, alias Moose Hill.

Låtarna flyter genom bossanova, jazzrock och electronica. Det är så mjukt och meditativt att ögonlocken känns tunga redan efter ett par låtar. "The rustle", prasslandet, är titeln på duon Takagi-Itos två år gamla album. Musiken är mer tassande än prasslande, försiktig som en väldigt blyg person i mockasiner. Det luftiga och spröda förstärks av texter om solsken, löv och fjärilar ("butterfries").

Takagi Kazue och Moose Hill är den andra av tre bokningar i Södra Teaterns japanska konsertserie Tokyo Sound Revolution. Jag har inte lyssnat på tillräckligt mycket japansk indiebossa för att bedöma om deras sound egentligen är revolutionerande. Det mesta låter i alla fall som en vuxnare, jazzi gare och mer abstrakt upplaga av den musik som den svenska Tambourinestudion exporterade till Japan i mitten av nittiotalet.

Samspelet mellan cello och laptop får "Sunlight labo" att skimra. Men ofta blir det loja gitarrplockandet bara irriterande. Det gäller även Takagi Kazues anfådda och platta röst. Hon är bara oemotståndlig när hon i Velvet Underground-covern "Candy says" sjunger "I'm gonna watch blue birds fry".
Det känns rasistiskt att skratta så eftert köper jag hennes cd som botgöring.

Fredrik Strage

Thanks to Dagens Nyheter, Metica,Zac Fors and Fredrik Strage for the allowness of publication of my site!