Final Fantasy Fables Chocobo Tales - slaget om bondgårdens framtid

Efter hiten med Dragon Quest Heroes:Rocket Slime, satsar Square Enix återigen på charmiga och gulliga DS-spel med Final Fantasy Fables Chocobo Tales


Sött och gulligt verkar tilltala människor i alla åldrar och kön, så varför inte försöka med ett Final Fantasy-spel i samma anda? Det var säkert så utvecklaren Square Enix tänkte efter succén med Dragon Quest Heroes: Rocket Slime. Resultatet blev Final Fantasy Fables: Chocobo Tales, vars titel inte är lika hård och intetsägande som tidigare Final Fantasy-spel. Min första blick på omslaget fick emellertid varningsklockorna att sätta igång i huvudet. Vad är det för spel jag egentligen köpt? Mina ögon stirrar på ett plottrigt och grötigt omslag där figurerna ser otroligt påklistrade ut. Intrycket dämpade helt klart min entusiasm. Trots varningsklockorna läser jag vidare i beskrivningen, vilket lyckligtvis återupplivar nyfikenheten och viljan att prova på spelet.

Äventyret börjar stillsamt på en stor bondgård med djur och många, många kycklingar som alla skulle kunna leva ett fridfullt liv om det inte vore för den mystiska bilderboken som den svarta magikern Croma (en av bondgården outtalade djurskötare) har med sig tillbaka efter en resa. Nyfikna skockas vi kring boken och undrar vad den kan innehålla. Sekunden efter vi slår upp den kommer en gigantisk virvelstorm ur boken. Virvelstormen suger in i stort sett allt och kvar vid boken är endast jag, en kycklingliknande figur och en del bifigurer såsom vägledare. Vägledarna i sig har inte så mycket med spelet att göra; de förklarar mest vad olika saker betyder och dess syfte. Frågan är vad eller vem det är som åstadkommit virvelstormen? Jovisst, är det inte den elake svarte härskaren Bebuzzu (inte heller helt uppenbart) som varit instängd i denna magiska bok och nu vaknat till liv. Självklart vill han ha full makt över världen utanför.

Såklart är det jag som måste trollas in i boken, leta efter kristaller och göra dueller mot ständigt återkommande fiender, såsom trolliknande figurer, dinosaurier och monster. Duellerna kan vara allt ifrån racingtävlingar uppför en bergstopp till att flyga ikapp med samma nämnda varelser. Framförallt måste man också leta efter spelkort, som alla har Final Fantasy-karaktärer som gemensamt tema. Det är ett frenetiskt sökande efter de här korten eftersom att de är hårdvaluta – ju fler man har, desto mer kan man köpslå med fienden under många av striderna. Dessutom fungerar de alldeles utmärkt till att bara samla och invänta rätt tillfälle att kunna använda dem. Det är rörigt med kortsökande, duellerna och jakten på kristaller, det inte bara låter som det. Korten skulle man nästan kunna leta ihjäl sig på, det verkar finnas obegränsat av dem. Visst är det bra att det finns en såkallad oändlighet i antal kort, men intrycket är att man knappt hinner hämta andan.

Final Fantasy Fables: Chocobo Tales består av ett dussintal minispel. Vinner du inte i dessa minispel är det nästintill omöjligt att kamma hem spelet. Tyvärr har jag svårt att få den riktiga känslan av någon röd tråd genom spelet på grund av allt hattifnattande mellan minispelen. Känslan av rörighet och att man inte riktigt är med i spelet förstärks också av att figurerna i sig känns relativt platta i sitt utseende. Utanförskapet och den röriga känslan förstärks dessutom om du mestadels utnyttjar knappfunktionerna på din Nintendo DS istället för skärmens touch-funktion. I vissa dueller måste man till och med använda sig av touch-skärmen.

Visst tycker jag att varje minispel i sig är roligt för stunden och att tillhörande crash-, boom- och swoosh-ljud är charmigt, men trots många timmars spelande kan jag inte bilda mig en uppfattning om att varje minispel till slut ska leda till det slutliga målet. Det är väl förvisso en fördel för spelet i sig att slutet verkar vara så oändligt långt borta. Jag funderar också på om jag kan ha missat något grovt. Vad är det i spelet som lovordats så mycket, denna avart av Final Fantasy? Kanske krävs det att jag spelar de riktiga FF-spelen mer för att förstå själva tänket, eller kanske måste jag helt enkelt spela Final Fantasy Fables: Chocobo Tales många, många fler timmar. Dock kan ingen ta ifrån mig känslan av spelets charm och gullighet på utsidan, den finns fortfarande kvar. Spelformat/konsol: Nintendo DS

Spelformat/konsol: Nintendo DS

Genre: Äventyr

Multiplayer: 1-4

För alla: Rekommenderas från 3 år

Region: PAL

Release i Europa: 25 maj

Utvecklare: Hand

Utgivare: Square Enix

Plus o minus:

+ Varje minsipel i sig. Ljudeffekterna. Touch-screen möjligheterna.
- Rörigt. Designen på varje figur och karaktär är platt.

Första intryck:

Charmigt

Poäng i helhet:

7/10

Betygsmotivering:

Ett äventyrsspel som tack vare sina minsipel är lätt att spela just för stunden

May the moose be with you!

Page last modified: 2007-06-17

© www.halgealg.se,all rights reserved 2004